AT - 10 -TION

kepada sesiapa yang melawat blog ni jika ada yang ingin dikongsi,komen anda sangat dialu-alukan.terima kasih :)

Followers U Rock

Friday 5 October 2007

taraweh di masjid


Gambar di atas ni merupakan gambar masjid Abu Bakr yang terletak di middlesbrough.
Sebelum ni penah dah kitaorg g solat kat msajid ni,tp semalam merupakan first time g masjid tu untuk solat taraweh.
Kebanyakkan jemaah terdiri daripada golongan arab.Diorg ada sediakan tempat unutk kaum wanita solat..berbeza
dengan masjid pakistan selalunya x de tempat untuk kaum wanita solat.

Pengalaman solat kat masjid ni mmg akan ku ingt smpai bila2.Time tengah solat taraweh,salah seorg wanita didepan saf aku nagis teresak-esak (bukan tgktau :p ) ..terbukti dia memahami apa yg diperbacakan oleh imam, maklum la org arab kan paam..masyallah.bestnyer..
( hope aku leh jd mcm tu one day)
.. aku yg dibelakang ni pun turut merasa akan ayat2
al-quran tu..walau aku x paam..tp dpt aku tangkap sikit2.

[a]Membaca al-Quran secara khusyuk dengan menangis kerana sentuhan pengaruh ayat yang dibaca yang menyentuh jiwa dan perasaan.Dalam hal ini, Rasulullah bersabda yang bermaksud:

“Bacalah al-Quran dan menangislah, apabila kamu tidak menangis maka usahakan menangis kerana ayat yang engkau baca.” (Hadis Riwayat: Al-Bazzar)

Allah s.w.t juga menjelaskan sebahagian daripada sifat hamba-Nya yang soleh dengan firman-Nya yang bermaksud:

“Dan mereka segera tunduk sujud itu sambil menangis, sedang Al-Quran menambahkan mereka khusyuk.”
(Surah Al-Isra’: Ayat 109)

____________________

[a]petikan ini dipetik dr artikel Adab membaca al-qurab ttuyub.wordpress



No comments: